Bommel Hoorspel :: Onderwerp bekijken - 24 Heer Bommel en de wilde wagen - YourBB.nl Gratis Forum Service
Home to Bommel Hoorspel
FAQSearchMembersGroupsProfilePMsRegisterLogin Logout

24 Heer Bommel en de wilde wagen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Bommel Hoorspel Forumindex -> De eerste 38 Hoorspelen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Wat is uw beoordeling van dit hoorspel?
vijf sterren
17%
 17%  [ 3 ]
vier sterren
47%
 47%  [ 8 ]
drie sterren
23%
 23%  [ 4 ]
twee sterren
5%
 5%  [ 1 ]
een ster
5%
 5%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 17

Auteur Bericht
JanT

BerichtGeplaatst: Ma Sep 24, 2007 23:32    Onderwerp: 24 Heer Bommel en de wilde wagen Reageren met citaat

Heer Bommel en de wilde wagen
Verhaal 103 uit 1963

In een wagen van reisbureau Pas, gedreven door het rad van avontuur, maakt Heer Bommel een reis met attracties die maar weinigen kunnen navertellen. "Want", aldus Pas, "herinneringen zonder ervaringen zijn als luchtbellen vol stinkende gassen! hehehe!"

Verteller: Roos Ouwehand

Losse rollen:
Ondernemer: Alexander van Heteren
Knar: Rob vd Meeberg
Nachtwacht van Gor: Bert Luppes
Kelner: Bert Geurkink
Gast: Fred Goessens
Gids: Barry Atsma
Mors 1, 2, 3: Thijs Feenstra, Ali Çifteci, Lucas Dijkema

Uitzendingen: ma 24-09-2007 - ma 01-10-2007

. .
Deze ochtend waagt een grijsaard zich te voet over de Burgemeester Dickerdack Avenue. (links)
De gnoom Knar dacht, onder het genot van oude kanaster, na over alles wat wentelt. (rechts)

Ter voorbereiding van zijn reis naar het zuiden geeft de markies de Cantecler van Barneveld een tuinfeestje.
Commissaris Bulle Bas laat zich ook niet onbetuigd (Wein, Weib und ...).

De affiches in het reisbureau maakte op Heer Bommel een beklemmende indruk.

. .
Tom Poes kon nog net opzij springen om een vreemd voertuig langs te laten gaan. (links)
De wilde wagen hield met een ruk stil in het oude, oude Gor. (rechts)

. .
Heer Bommel met de nachtwacht bij de Bron der Waarheid, (links)
en op de plank van het Edele Evenwicht. (rechts)

. .
De koets houdt halt voor Chateau Royal. (links)
Heer Bommel valt een beetje uit de toon in de verfijnde eetzaal. (rechts)

. .
Heer Bommel kijkt verbaasd naar het vreemde bestek dat voor hem gelegd wordt. (links)
Bij een poging een stuk van het dessert af te snijden belandt dat op een belendend tafeltje. (rechts)

. .
De bezoekers naderen de beroemde fonteinen van de witte stad Merus. (links)
De gids wordt aangevallen door de Morsen. (rechts)

. .
De gids wordt meegenomen door de reinigingsdienst. (links)
Geleid door de lokroep van de Horrekop hollen heer Bommel en Tom poes naar de koets. (rechts)

. .
Heer Bommel komt zichzelf tegen. (links)
Als de Horrekop roept opent heer Bommel het raam en nodigt heer Olie binnen. (rechts)

. .
Als de kristallen bol de wagen raakt volgt een ontploffing, enkel het wiel blijft over wat naar Knar de smid terug rolt. (links)
Heer Bommel overhandigt de markies het Triobolus-bestek. (rechts)
Merijntje

BerichtGeplaatst: Do Mei 08, 2008 7:20    Onderwerp: Reageren met citaat

"Een oergeluid uit het Bos! Dat zit vol vreemd gespuis en Zwelbasten. Neem een draakje mee als herinnering aan uw reiservaringen!" Één van de sporadische reminiscenties in een Bommelverhaal aan een vroeger avontuur, in dit geval aan MV 77 "Heer Bommel en de Zwelbast"... Natuurlijk niet geheel toevallig, het gaat in dit verhaal MV 103 "Heer Bommel en de wilde wagen" onder andere over de ware, en ook wel de iets minder ware herinneringen.

Markies de Canteclaer doet op een tuinfeestje zo als gewoonlijk maar weer eens een behoorlijk poenig: "Reiservaringen, ach ja, het vulgus mat zich af en jaagt in drommen naar oppervlakkige verstrooiing. Maar de ware ervaring ligt in de vlucht van de geest op hoogten waar de platte burger geen begrip van heeft."
Ons parmantige Barendje Bluf bouwt enorme, royale luchtkastelen, doet daarentegen uiterst geringschattend over eh... Bommels reisbelevenissen en laat het niet na hem daarmee publiekelijk te vernederen. Heer Ollie verzucht, dat-ie ook wel eens iets zou willen beleven, waarmee hij op zijn beurt zijn buurman zou kunnen imponeren. Hocus Pas, exploitant van een pas opgerichte reisbureautje, luistert het gesprek af en valt hem bij: "Gelijk heb je, meneertje! Herinneringen zonder ervaringen zijn als luchtbellen vol stinkende gassen! Hèhèhè!" Waarmee Pas trouwens met andere woorden hetzelfde zegt als de markies; 'herinneringen zonder ervaringen' zijn evenals 'ervaringen in de vlucht van de geest' nu eenmaal niets anders dan fantasien, bedenksels, mogelijkerwijs zelfs leugens.

Van de vrije ondernemer Hocus Pas zijn tussen twee haakjes steeds de bruikbaardere stellingnamen te verkrijgen als van zijn, weliswaar minder duivelse, ambtelijke tegenhanger, drs. Zielknijper. Pas kent de mens uit bittere noodzaak. "Het gaat niet om de reis, maar om de ervaringen, meneertje!"
Bommels reis wordt door meerdere beproevingen achtereenvolgens op goedheid, goede manieren en reinheid tot een regelrechte nachtmerrie. Zijn reiservaring is bijkans te vergelijken met een door inname van hallucinogene drugs veroorzaakte, psychotische stoornis. Een 'bad trip', waarvan hij niet meer terug schijnt te kunnen komen. Pas' waarschuwing voor zo'n 'bad trip' schijnt me bijna ondubbelzinnig: "Let er goed op wanneer je van je ervaringen geniet. Anders mis je de reiswagen en dan blijf je in je ervaringen steken".
"Wie op reis gaat moet alle banden verbreken, hèhèhèhè!"... Heer Ollie gaat min of meer gedwongen zonder zijn jonge vriend Tom Poes op zijn bewogen reis.
Goedheid. "Gor is een slechte stad geweest!" De plaatsnaam Gor deed me overigens direct aan Gomorrha denken, een stad, die destijds niet bepaald door goedheidsproeven is uitgestorven. De laatste test, het louterende vuur dat alle slechtheid vernietigt, komt al veel dichter in de buurt. Bommel slaagt er vanwege de totaal onuitvoerbare proeven er niet in zijn goedheid te bewijzen. Opgedrongen souvenir: een ijzeren kogel aan z'n been.
Goede manieren. Chateau Royal - met z'n (a)zure wijnen - schijnt me bij nadere betrachting van tekenstrook 4916 toch niet zó gothisch als de markies (in zijn fantasie) eens beweerde. Ook hier lukt het Bommel niet de onmogelijke proef 'goede manieren' te doorstaan. Onvrijwillig aandenken: een aan zijn hand klevende, zilveren couvert.
Reinheid. De fonteinen van Merus - de gids laat hem in de onderwereld vallen... alleen geld kan hem weer rein maken. Geld stinkt namelijk niet, of toch wel? De Morsen zijn totaal verzot op dit slijk der aarde en storten zich gelijk witte bloedlichaampjes op deze wel meest onreine materie... Dankzij Tom Poes onstnapt heer Ollie ternauwernood aan de vuilniswagen. Souvenir; kleerscheuren en gier.
Het laatste reisdoel volgens het reisfoldertje:
"Nu zullen alle opgedane ervaringen tegen elkaar worden afgewogen. Zal de weegschaal naar de goede zijde doorslaan? Wij weten het niet. Maar zeker is, dat een leerzame verrassing de toerist nog te wachten staat."
Het einddoel is een complete verrassing; slot Bommelstein. "Want nu komt de toerist tot zichzelf en toont zijn souvenirs..." Heer Bommel komt tot heer Bommel en de eerstgenoemde vertoont zich met ijzeren bal, eetgerij en is gekleed in gerafelde, vervuilde kleren. A split personality, een innerlijk gevoerde dialoog.
Wat doet de slotheer? Want dít is de eigenlijke test, alle voorafgaande beproevingen betroffen slechts uiterlijke schijn. Nu gaat het om het wezenlijke, het innerlijk, om de barmhartigheid... Wat doet een heer Ollie met "heilige bedelaars aan kant van weg" à la MV117 "Tom Poes en het Booroog"? Zijn beslissing is cruciaal voor zijn verder lot. Wat doet-ie met de vervuilde zwerver, is hij werkelijk zo harteloos?

De zwerver praat als Brugman: "Iedereen kan diep vallen. Geloof me toch! Als uw goedheid gemeten wordt en uw tafelmanieren en uw reinheid ziet u er net zo uit als ik!" Zijn op zichzelf inpraten helpt hem geen zier, de 'onbarmhartige heer in hem' smijt de 'uiterlijk besmeurde in hem' er faliekant eruit. Geheel in de zin van de magister, want... "En als hij zichzelf niet binnenlaat omdat hij vies is van de zwerver, dan is er nog maar één plaats voor hem over: In de wagen!" Highway to hell, alwaar de zieltjesverslindende Hocus Pas op heer Ollie springt als eens de duivel op Gerard. "De Rommeldammers zijn kijk op de wereld bij brengen", Sander? Ik geloof eerder niet, Hocus Pas kijkt wel mooi uit, zich dermate in de kaart te laten kijken, nee hoor, het is opnieuw het aloude, gebruikelijke doel. Dit keer was de opgeblazen ijdelheid de menselijke zwakte, die hem bijna aan zijn doel heeft gebracht.
Bijna, want heer Ollie geeft zijn negatief uitgevallen beslissing geen rust. Zijn innerlijke dialoog gaat verder: "Men moet goed voor zijn naaste zijn. Goedheid, goede manieren en reinheid maken een heer. Dat hebben reisherinneringen mij geleerd. Kom binnen..." Zijn reisherinneringen hebben hem dus iets geleerd! Het is een besluit zonder dwang van buiten en daarom wordt hem - gelijk katholieke geplogenheden - de absolutie verleend: genade eerst dán, wanneer men het wèzenlijk meent... Zijn innerlijke wezen, zijn ziel is te goed en bijgevolg te sterk voor Hocus Pas, die het aldoor van zwakkere zielen moet hebben.

Tom Poes ondertussen bij het reisbureau. "Het was hier niet pluis" mompelde Tom Poes. Eindelijk, 'k was al bang, dat dit voor Pasverhalen zo karakteristieke zinnetje niet zou opdagen. Als hij met de kristallen bol de wilde wagen vernietigt, is het reisschema kapot, tevens is Pas zijn tijd om. Dit keer transformeert de magister eens niet in een zwarte kraai en schijnt tevens, als ik de betreffende tekenstrook goed bekijk, nu ook niet in noordelijke richting te vliegen. Eigenlijk ontypisch.
Tom Poes gaat daarna kort met heer Ollie in verbale confrontatie over de oorzakelijke afloop. Waarbij ik vind, dat Bommels argument "Ook in de zwerver herkent hij zichzelf - en daar draaide het om, begrijp je?" steekhoudender is als Tom Poes daadwerkelijke actie. De psyche wint het hier van het physieke. De titel "Heer Bommel en de wilde wagen" is volkomen gerechtvaardigd.

Op het afsluitende diner in de Kleine Club revancheert Bommel zich toch wel op geniale wijze met zijn winderige, eh... blasé buurman af. Hij begint met de Hocus Pas wisecrack: "Ach ja, reisherinneringen. Men moet daar erg mee oppassen hoor! Herinneringen zonder ervaringen zijn als luchtbellen zonder gassen!" Vervolgens doet-ie een prachtige zet. "Maar een heer moet zich losmaken van zijn souvenirs en daarom krijgt u van mij een echt Tribolus-bestek van zilver dat ik voor u heb meegenomen van mijn reis. Daar kunt u goede sier mee maken tegenover eenvoudige lieden."
Zo, die zit. De edelman staat door deze (dit) royale gift schaakmat en zo kon heer Ollie met recht zijn eerherstel - satisfactie - genieten.

"Heer Bommel en de wilde wagen" scheen me in eerste instantie een persiflage op het toentertijd sterk in opmars zijnde touristengebeuren te zijn. Het bleek hoogstens een minor issue, daarna leek het me veel meer over opsnijderij, zo niet over het liegen te gaan. Tot aan het slot (Bommelstein), toen bleek dan toch de barmhartigheid het ultieme kernthema van dit avontuur te zijn.

Apropos herinneringen, hoe zou het komen, dat de Rommeldammers zich zo zelden aan H.P. Pas kunnen herinneren. Een Wammes Waggel, die toch ook niet in Rommeldam woonachtig is, wordt evenwel altijd dadelijk herkend.
Rest ons, met heer Ollie, de vraag, of hij alles gedroomd zou hebben?
Sander

BerichtGeplaatst: Za Mei 10, 2008 21:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk dat je ook voor dit verhaal zo'n uitgebreide bespreking hebt gepost Merijn! Wat ik leuk vind aan dit verhaal is dat het einde weer zo'n typisch Toonder dilemma oplevert tussen wetenschap en magie. Is het avontuur uiteindelijk afgelopen omdat Tom Poes de kristallen bal kapot gooide, of door Bommels gastvrijheid? Wie zal het zeggen. Voor mij in ieder geval een top-verhaal.

Ik weet nog niet of ik me geheel bij je uitleg van de thematiek ('opsnijderij') kan aansluiten. Ik denk zelf dat de thematiek verborgen ligt in hetgeen dat Hocus Pas zelf zegt: 'Herinneringen zonder ervaringen zijn als luchtbellen vol stinkende gassen!', en dat het verhaal meer gaat over de 'winderigheid', dus leegte, van de manier waarop de mens in onze tijd het reizen ervaart.. Maar ik ben geen expert en ruil deze stelling graag voor een betere!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Merijntje

BerichtGeplaatst: Di Mei 13, 2008 9:35    Onderwerp: Gebakken lucht Reageren met citaat

Sander schreef:
Ik weet nog niet of ik me geheel bij je uitleg van de thematiek ('opsnijderij') kan aansluiten. Ik denk zelf dat de thematiek verborgen ligt in hetgeen dat Hocus Pas zelf zegt: 'Herinneringen zonder ervaringen zijn als luchtbellen vol stinkende gassen!', en dat het verhaal meer gaat over de 'winderigheid', dus leegte[...]
Dan zijn we het toch eens? Wat zijn geopperde herinneringen, die níet op daadwerkelijke ervaringen berusten? Chateau royal betekent gewoon niks anders dan een royaal - in de zin van kolossaal - luchtkasteel. Stinkende gassen... iets stinkt, wanneer het niet op waarheid baseert. Opsnijderij ist niets anders dan bewuste dikdoenerij; de waarheid wordt evenredig aan het minderwaardigheidscomplex aangedikt. En – tussen neus en lippen door - wat het grote complex van onze markies aangaat, zie ook eens hier...
De waarheid aangedikt dus, opgeblazen (blasé ofwel geblaseerd) met leegte, met lucht, met wind. Bladerdeeg, gebakken lucht... houden we niet allemaal van een luchtig croissantje? Je krijgt verhoudingsgewijs bijna niks naar binnen, maar lekker is het wel, op z'n tijd...
Ergo, mijn opsnijderij is niets anders dan jouw winderigheid.
Citaat:
dus leegte, van de manier waarop de mens in onze tijd het reizen ervaart..
Of die opschepperij nu over reizen, over vissen (de vis is één van de weinige diersoorten, die ná zijn dood nog doorgroeit), over bezit enz., enz gaat, is volledig egaal. Het reizen in de "De wilde wagen" is nauwelijks meer als een kleerhanger, waarop Toonder zijn kerngedachte gehangen heeft. "Het gaat niet om de reis, maar om de ervaringen, meneertje!"
Citaat:
Wat ik leuk vind aan dit verhaal is dat het einde weer zo'n typisch Toonder dilemma oplevert tussen wetenschap en magie. Is het avontuur uiteindelijk afgelopen omdat Tom Poes de kristallen bal kapot gooide, of door Bommels gastvrijheid?
Opmerkelijk vond ik wel, dat dit keer de rationele Tom Poes de ónwetenschappelijke methode hanteerde... vergelijkbaar met heer Ollies vernietigen van de Droon in het vorige verhaal MV 102 "Heer Bommel en het Kukel". Terwijl de anders toch zo emotionale heer Bommel het nu eens verstandelijker aanpakte; zijn psyche was aan het slot - zolang dit verhaal duurt natuurlijk - door zijn gedane ervaringen gesterkt.

Wetenschap of magie... Zolang je niet "Alles" weet, is het tamelijk zinloos over magie (religie) te discussiëren. Daarna is overigens íedere discussie overbodig geworden...
Maupertus

BerichtGeplaatst: Di Jun 10, 2008 21:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Alhoewel ik na de kleine uiteenzetting van Merijn echt erg benieuwd was geworden viel het uiteindelijke hoorspel me tegen.

Het verhaal daarentegen vond ik geweldig, en ik hoop het snel te kunnen lezen, maar de locaties en de dilemma's die zich voordoen voor een Heer van Stand vind ik niet goed tot uiting komen.

Jammer, daardoor geef ik hem 3 sterren, terwijl ik denk dat met meer tijd en misschien muziek oid voor de sfeer het geweldig had kunnen zijn.
Merijntje

BerichtGeplaatst: Wo Jun 11, 2008 11:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Maupertus schreef:
Alhoewel ik na de kleine uiteenzetting van Merijn echt erg benieuwd was geworden [...]
Het is slechts één mogelijkheid dit occulte verhaal te interpreteren, je zou er vanzelfsprekend ook een astrologische (dierenriemtekens) of een boeddhistische (wedergeboorte), in plaats van een christelijke (barmhartigheid) draai aan kunnen geven. De verschillen in uitleg moeten elkaar niet persé tegenspreken.

Heer Ollie komt in z'n laatste beproeving weliswaar tot zichzelf, echter niet direct tot zichzelf; het is een door het leven (de reis) gelouterde en bezwaarde Ollie die tot een Heer van Stand komt. De geestelijke uitwerkingen van deze smartelijke reis zijn bij de Heer van Stand (nog) niet aangekomen. Hocus Pas' vraag "Wat heeft men aan reizen, wanneer men niet tot zichzelf kan komen?" duidt op de innerlijke strijd van de mens, die zich boven het dier verheven heeft.
Zoals ik hier reeds schreef: "De mens is een kultuurdier, kultuur + dier in één lichaam vereent, nou ja vereent... Het gevolg is zoals C.G. Jung) het in zijn "Über die Psychologie des Unbewussten" noemt "ein Uneinssein mit sich selbst"; een niet met zichzelf eens zijn." Heer Bommel ís gespalten, hij móet, wil hij vrede met zichzelf vinden, zijn tweeslachtigheid, zijn dualiteit overwinnen.
"Ja, Joost, men blijft aan zijn herinneringen en ervaringenen geketend tot men zich heeft overwonnen." Als metafoor ontdoet Bommel na zijn innerlijke strijd zich van zijn kogel (blok) aan z'n been en overbluft de bluffer met het eetgerij. Deze souvenirs (souvenir = terugdenken aan), deze herinneringen hebben hun reflekterend-reinigend werk gedaan, de materialistische resten belemmeren heer Bommel slechts nog in zijn vrijheid.

Bij de boeddhistische uitleg is de wilde wagen een metafoor voor het aardse leven. Je kunt in de wagen wel een beetje opzij (heden) en naar achteren (verleden) kijken, maar naar voren is er geen raampje ingebouwd. De toekomst is voor de normale sterveling niet zichtbaar, deze wordt door het grote (aandrijf)rad van avontuur bepaald. Waar dit astrologische wiel zal stilstaan (bepalend voor het leven), staat nog in de sterren geschreven.
Zolang heer Ollie niet echt tot zich zelf komt, zal hij steeds weer opnieuw in de wilde wagen worden geduwd en andermaal tot een smartelijke reis gedwongen worden, tot hij op een goede dag zichzelf tegenkomt èn bij deze confrontatie het ééns met zichzelf wordt...
Alles, wereld, hemel en hel, zijn in de boeddhistische leer namelijk niets anders als denkbeeldige fenomenen. Het is voor een boeddhist zaak dit sangsarische bestaan te verlaten. De bevrijding uit sangsara komt door de verwerkelijking van nirwana. Nirwana staat boven hemel, hel en aarde. Nirwana betekent het einde van smart (van de zelfverwerkelingsreis); nirwana is de werkelijkheid.
Zelfwording of individuatie - we zijn weer bij C.G. Jung - door het zich bewust maken van het onbewuste. Door het samensmelten van bewust en onbewust leven wordt je zoals je in je totaliteit bent. Een schier onmogelijke opgave, zo'n zelfwordingsproces... tenzij je natuurlijk Wammes Waggel heet (of in je hebt).
Marten Toonder geloofde overigens heilig in reïncarnatie.
Citaat:
[...] viel het uiteindelijke hoorspel me tegen. Het verhaal daarentegen vond ik geweldig, en ik hoop het snel te kunnen lezen, maar de locaties en de dilemma's die zich voordoen voor een Heer van Stand vind ik niet goed tot uiting komen. Jammer, daardoor geef ik hem 3 sterren [...]
"Niet horen, maar luisteren", zo was vroeger de titel van een boek bij muziekles. En zoals je een leesboek niet alleen bekijkt, zo is tevens de benaming 'hoorspel' me persoonlijk eigenlijk veels te oppervlakkig. Horen doe je met je oren, bij het luisteren wordt tevens datgene, wat tússen die oren behoort te zitten, ook nog ingeschakeld. Bij Bommel - egaal of boek- of hoorspeluitvoering - analyseer en reflekteer je het zintuigelijk waargenomene... Bommel, dus eventueel ook als toegepaste vertelkunst, "tot lering ende vermaak".
Het gaat in de niet-vroege Bommelverhalen niet alleen om het verhaal, maar ook om de onderliggende niveaus. Het kan bij deze gelaagdheid om een ten gronde liggende kernthema handelen, maar vaak kan men - wanneer men tenminste niet diagonaal leest - veelvuldig dialogen of korte tussenzinnetjes ontdekken, waarin Marten Toonder tussen neus en lippen zijn uitgesproken mening over een bepaald item ventileerde.

Mijn persoonlijk probleem bij een hoorspel als dít is, dat het me gewoon veel te snel gaat. Dat zal wel hoofdzakelijk aan mij liggen, maar nuancen in tekst gaan bij het horen meestal onder. Ik moet het verhaal dus ook nog eens lezen, wil ik het geheel begrijpen. En tevens bekijken, want de tekenstrook heeft niet alleen een illustratief karakter, het geeft absoluut niet 1 : 1 de vertelling weer, maar voegt vaak iets extras (in vorm van hyperbool of ironie) aan de tekststrook toe. Er is, naarmate de Bommelstrip zich verder ontwikkelde, steeds meer een wisselwerking tussen teken- en tekststroken ontstaan. Ook deze aanvullende informatie is in een hoorspel bijna niet weer te geven.
Wat dat betreft, moet ik je volkomen gelijk geven, Maupertus. Ik beluister het hoorspel echter na het lezen nog een tweede keer. Wat de puntengeving betreft, ga ik in faveur van het hoorspel er maar van uit, dat ik gewoonweg te sloom ben. Voor ik trouwens überhaupt een waardering aan een hoorspel mág geven, móet ik er dus minstens drie keer overheen. Betreffende dit voortreffelijke verhaal waren dat waarschijnlijk vier of zelfs vijf sterren.
Maupertus

BerichtGeplaatst: Wo Jun 11, 2008 16:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit verhaal leent zich tot een hele diepe beleving wanneer de fantasie er genoeg voor geprikkeld wordt, alhoewel ik een (misschien ietwat te) actieve verbeelding heb, lukte het me gewoon echt niet om mee te voelen met de belevenissen van de Heer van Stand.

Het is net alsof het hoorspel op zo'n snelle en 'klinische' manier is gebracht dat het feitelijk tegen mijn eigen verbeelding inwerkt. Het boze oog, de Pas-munt en De Kniphoed geven mij echter hoe vaak ik ze ook luister telkens weer het gevoel in Rommeldam te zijn naast de Jonge Heer en Heer Ollie. Dat vind ik net zo knap als schrijvers van geweldige boeken.
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Bommel Hoorspel Forumindex -> De eerste 38 Hoorspelen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: